Melinda Tuțu Law Office

Cum putem beneficia, în concret, de neconstituționalitatea amenzilor acordate pe perioada stării de urgență?

La data de 06.05.2020, Curtea Constituțională a României a publicat pe site-ul său oficial un Comunicat de presă prin care a adus la cunoștința publicului larg faptul că, în cadrul ședinței Plenului CCR din aceeași dată, a fost admisă sesizarea Avocatului Poporului privind neconstituționalitatea art. 28 din OUG nr. 1/1990 precum și a OUG nr. 34/202, în integralitate.

În esență, art. 28 din OUG nr. 1/1990 prevedea, până la data de 31.03.2020 faptul că, nerespectarea dispozițiilor speciale impuse de autorități pe perioada stării de urgență, prin Ordine militare sau prin alte acte cu caracter normativ, se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 5.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 1.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.

Ulterior, prin adoptarea OUG nr. 34/2020, începând cu data de 31.03.2020, s-a stabilit modificarea și completarea art. 28 din OUG nr. 1/1990, în sensul: (1) majorării limitelor amenzilor ce pot fi acordate pentru nerespectarea dispozițiilor aplicabile pe perioada stării de urgență, de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice; și (2) posibilitatea de aplicare a uneia sau a mai multor sancțiuni contravenționale, complementare, precum: confiscarea bunurilor utilizate la momentul săvârșirii contravenției, suspendarea temporară a activității, desființarea unor lucrări, etc.

CCR a hotărât însă că toate aceste prevederi sunt neconstituționale, deoarece, prin modul în care au fost enunțate, acestea încalcă condițiile de calitate a normei: accesibilitate, claritate, precizie și previzibilitate. Mai exact, stabilirea concretă a faptelor care constituie contravenții, în sensul acestor prevederi, și pentru care pot fi acordate respectivele amenzi, au fost lăsate, în totalitate, la libera apreceiere a agenților constatatori, fără ca legiuitorul să stabilească un set de criterii / condiții necesare operaţiunii de constatare şi sancţionare a unor astfel de contravenţii – fapt care poate conduce foarte ușor la abuzul de drept al autorităților și forțelor de ordine publică.

Având în vedere multitudinea de amenzi uriașe ce au fost acordate de către forțele de ordine ale Statului pe durata stării de urgență, în baza prevederilor legale declarate acum neconstituționale, și observând vehicularea a tot mai multe informații în mass-media referitoare la implicațiile acestei decizii de neconstituționalitate – multe dintre care sunt fie eronate, fie incomplete și care pot genera confuzii pentru persoanele interesate și/sau afectate de acordarea unor asemenea sancțiuni contravenționale, fără studii de specialitate, am considerat că este necesar să venim în sprijinul contribuabililor și să aducem puțină lumină asupra acestui subiect, atât de vehiculat, în prezent.

Așadar, din punct de vedere legal, se impun a fi semnalate următoarele chestiuni, în ceea ce privește aplicabilitatea Deciziei CCR și efectele pe care aceasta le are asupra particularilor:

În concluzie, câteva lucruri esențiale trebuie reținute în beneficiul persoanelor afectate de aceste măsuri neconstituționale, dispuse pe durata stării de urgență, și anume că:

Pe această cale, recomandăm tuturor să respecte, în continuare, măsurile naționale cu caracter excepțional impuse în această perioadă, în scopul prevenirii și combaterii epidemiei cu virusul Covid-19, și, în special, pentru salvgardarea sănătății fiecăruia dintre noi, în parte.

În ceea ce privește persoanele afectate de amenzi abuzive sau alte asemenea măsuri acordate în baza dispozițiilor legale declarate acum neconstituționale, care fie necesită mai multe detalii cu privire la aplicabilitatea Deciziei CCR, fie necesită sprijin efectiv în combaterea Proceselor Verbale de contravenție primite, avocații Melinda Tuțu Law Office vă stau la dispoziție, pentru orice alte nelămuriri.

Exit mobile version